Віталій БІРУК: не люди для нас, а ми для людей

БірукМинуло 100 днів, відколи новостворену Ратнівську територіальну громаду очолив Віталій Бірук. Йому довелося, поряд з вирішенням поточних питань повсякденного життя, багато часу займатися ліквідацією старих структур і формуванням нових. Отож з цієї нагоди ми просили його розповісти, як іде цей процес, що зроблено і які плани на найближчу перспективу.
– Віталію Івановичу, чи були ці перші сто днів роботи на посаді селищного голови такими, як Ви собі уявляли, чи щось пішло не так?
– Мене часто запитують, як організовуєте роботу і як проходить процес адаптації нових працівників. І я впевнено відповідаю: все відбувається планово. Адже ми отримали громаду, як то кажуть, з чистого аркуша. Майже відразу мали запрацювати всі основні установи, насамперед фінансовий відділ, який повноцінно розпочав роботу з 4 січня. Добре, що до нас у повному складі перейшли фахівці з фінвідділу райдержадміністрації, які знають свою справу і весь процес роботи, тому вирішення цього питання виявилось найменш проблемним. Також вже запрацювали бюджетні установи, були проведені тендери.
Інша справа – управління гуманітарної політики, яке об’єднує велику кількість установ та людей. Ми ще й до сьогодні продовжуємо його формувати, тому що ніякого типового положення чи зразка в державі немає ні щодо структури, ні щодо штатів, а особливо щодо бухгалтерського обліку. Тому виходимо в першу чергу із власного бачення потреб громади, багато обговорюємо, обмірковуємо і, буває, сперечаємося, а коли помиляємося – визнаємо і виправляємо помилки. До речі, в нас вже сформований сектор культури, проведений конкурс по відділу освіти.
Ми також утворили новий орган публічного права – виконавчий комітет за зразком колишніх міст обласного підпорядкування, куди увійшли майже всі працівники і селищної ради, і працівники по селах. З 1 березня призначено вже адміністраторів та діловодів у всіх колишніх центрах сільських рад. Вони будуть на місцях надавати послуги, щоб люди не їхали за кожною довідкою в Ратне. Вони здають їх своєму старості, а вже він передасть працівникам виконавчого комітету. Я впевнений, що це значно зручніше для наших людей. Методично ці працівники підпорядковуються начальникові Центру надання адміністративних послуг, а безпосередньо контролюються старостами відповідних округів.
Також з 1 березня запрацював відділ землекористування, кадастру та екологічної безпеки нашої громади. Його очолила досвідчений спеціаліст Космін Тетяна Іванівна. Не повністю ще сформований напрям комунального господарства та економіки, поки що шукаємо оптимальну модель для нашої громади. Наголошую на тому, що на сесії депутатами затверджено граничну чисельність виконавчого апарату, включаючи і фінвідділ, і працівників у селах, у кількості 80 одиниць, а працювало протягом ста днів лише тридцять чотири особи. За цей період відбулося п’ять сесій, на яких розглянуто 177 питань, шістнадцять засідань постійних комісій, а це величезний обсяг матеріалів і документів.
– А як проходить процес реорганізації колишніх районних установ, особливо якщо він пов’язаний з вивільненням працівників? Як вирішується працевлаштування цих людей?
– Звичайно хотілось би допомогти всім, але, на жаль, через невеликий бюджет не маємо такої можливості. До того ж коли спілкувалися з депутатами, обговорювали два варіанти: сконцентрувати всі адміністративні послуги в селищі, розширивши склад управлінського апарату (тоді люди з сіл їздили б у Ратне), відтак зробити щось додатково по селах ми не мали б за що; або – наблизити послуги до людей і забезпечити працівникам у селах гідну зарплату. Ми вибрали другий варіант.
Що ж стосується закладів освіти, культури, охорони здоров’я, то тепер усі ті, які знаходяться на території громади, – наші. Найбільш проблематичним виявилось питання з районним методкабінетом та централізованою бухгалтерією. Адже ми їх прийняли без людей, хоч це може для когось здатися неймовірним. Справа в тому, що методкабінет як комунальна установа районної ради був створений ще 9 липня минулого року. До того він рахувався в секторі освіти райдержадміністрації. Проте за пів року його працівники так і не були переведені в цю комунальну установу, і це питання не до нас, а до попередньої влади. Тому сьогодні, щоб виплатити їм зарплату, ми змушені надати субвенцію Ковельській райдержадміністрації, яка є правонаступником ліквідованої Ратнівської РДА, а ці установи просто ліквідувати. Але якщо виникне така необхідність, будемо створювати їх знову.
– Тепер давайте перейдемо до сіл. Коли йшла мова про створення громади, то люди в селах давали на це згоду перш за все з надією, що для них зміниться щось на краще, що багатше Ратне почне ділитися з ними грішми. Отож що вже робиться в цьому напрямку, зокрема, як справилася громада з розчисткою населених пунктів від цьогорічного великого снігу?
— Зрозуміло, що за один день, та навіть і за два, розчистити всі дороги при такій кількості снігу та за катастрофічної нестачі техніки було просто фізично неможливо. Нам доводилося навіть привозити снігоочисну лопату до трактора в Ратне і Кортеліси з Гірник. Прибирання снігу розпочинали на основних дорогах з більш інтенсивним рухом транспорту, а далі переходили до всіх інших. Приміром, відстань до Височного – понад тридцять кілометрів! Немало часу потрібно, щоб лишень доїхати. Проте ми постаралися очистити від снігу всі дороги, вулиці і провулки громади, і мені приємно, що жителька з хутора Хлєбово (біля Височного) написала: якщо вже до них прочистили дорогу – значить, громада працює. Тому вкотре наголошую, що і я, і виконавчий комітет однаково дбатимемо про розвиток усієї території громади. І наше першочергове завдання — зміцнити комунальне господарство відповідною технікою.
Хочу також зазначити, що маю дещо інші обов’язки, ніж у попередньої влади. Я зараз фактично в одній особі голова селищної і районної ради, і райдержадміністрації, і ще семи сільських рад. Якщо в Ратному було близько десяти тисяч мешканців, то в громаді тепер – понад двадцять п’ять тисяч, і більше двадцяти сіл, не враховуючи хуторів.
– Якісь конкретні напрацювання у плані соціально-економічного розвитку громади вже маєте? Маю на увазі в першу чергу дороги.
– Ви знаєте, вирішуючи питання, що стосуються доріг, я порівнюю себе з пожежником, тому що доводиться поки що в «темпі пожежника» «гасити» якісь несподівані проблеми. Наприклад, для мене було дивним, що немає жодної готової проєктно-кошторисної документації на ремонт комунальних доріг. Коли звернувся до відповідних установ області, миттєво відповідали – подавайте проєкти. А для їх виготовлення потрібні і кошти, і час, і ще пошук якогось співфінансування на виконання вже самих робіт. Тому шукаємо різні можливості, аби за цей рік зробити хоч щось, тому що планово запроєктовано нічого не було. До речі, розпорядженням голови облдержадміністрації виділено 1 мільйон гривень на ремонт комунальної дороги. Обміркувавши ситуацію, ми обрали вулицю Нову в Ратному, саме ту, яка розпочинається навпроти автостанції. Чому? Бо домовилися з підприємцями, які там працюють, що вони повертають нам податкові платежі, а ми вкладаємо ці кошти в капітальний ремонт.
Ми проаналізували стан доріг по всій громаді. З’ясувалося, що до чотирьох сіл відсутнє асфальтове покриття. Це Комарове, Сільце, Височне і Краска. Тому будемо спершу виготовляти проєктно-кошторисну документацію для проведення капітального ремонту цих доріг, працюватимемо також над вирішенням проблеми ремонту грунтових та біло-щебеневих доріг і розраховуємо на співпрацю з мешканцями.
Що стосується інших напрямків, то нам вдалося переконати і домовитися з Ковельською районною радою про виділення 500 тисяч гривень на завершення капітального ремонту з реконструкцією приймального відділення Ратнівської ЦРЛ. Також вважаю великим досягненням, що обласна рада виділяє 544 тисячі гривень на очистку каналів на території колишньої Здомишельської сільської ради, і я дякую всім, хто сприяв цьому, в тому числі і керівництву обласної ради. Звичайно, долучиться й селищна рада, а також я розраховую на співпрацю власників земельних паїв.
– Що робить селищна рада для налагодження обліку землі і як плануєте використовувати ті землі, які були передані у власність громади?
– Земля – це одне з основних джерел надходження коштів до бюджету громади. Тому перед нашим земельним відділом поставлене завдання провести якомога повну її інвентаризацію, щоб вона максимально використовувалась і своєчасно, в повній мірі сплачувалася орендна плата. До того ж нам були передані ще не всі землі з державної власності, готуємося прийняти додаткові площі. Також працюємо над здачею в оренду невитребуваних земельних паїв.
– Але у зв’язку з ліквідацією багатьох районних установ, очевидно, суттєво зменшиться надходження податку з доходів фізичних осіб. Як плануєте компенсувати цей недобір?
– Так, недобір становить близько трьох мільйонів гривень. Але вже є домовленості з прикордонниками, з Офісом водних ресурсів у Волинській області про те, що вони нам повертатимуть ПДФО працівників нашої громади. Крім того, направлені листи у Волинську обласну держадміністрацію і керівництву митниці щодо повернення ПДФО з митного поста «Доманове», адже ці люди проживають на території Ратнівської ТГ і користуються всіма її послугами.
Інший напрямок – робота з бізнесом. Це і вже діючі підприємці та підприємства, і створення нових робочих місць. Зокрема, 13 березня о 10 годині в приміщенні Гірниківського будинку культури плануємо провести конференцію на тему «Ягідництво Ратнівщини», за участю фахівців з Луцька, Житомира і навіть Києва. Сподіваємося, що конференція сприятиме у подальшому розвитку цієї галузі в громаді, у створенні нових робочих місць та можливості для заробітку, а отже – зростуть і надходження до бюджету.
– Чи багато жителів громади, особливо з сіл, було за цей час у Вас на особистому прийомі? З якими питаннями найчастіше зверталися?
– Хочу зазначити, що протягом звітного періоду людей звернулося дуже багато, особливо в перший місяць роботи. Найчастіше зверталися з приводу надання допомоги та земельних відносин. Але знаєте, злегка здивований, що зі всіма проблемами прямують до голови. З одного боку це ніби добре – визнають, але з іншого – так неможливо працювати, тому що просто не буде часу для вирішення інших проблем. Звичайно, я намагаюся на кожне питання надати вичерпну відповідь, однак скоординовую роботу так, щоб люди зверталися в першу чергу до своїх старост, адміністраторів, до відповідних фахівців виконавчого комітету, і лише якщо вже вони не вирішать проблеми, тоді одразу ж до голови. Тому я від усіх працівників селищної ради, починаючи з діловодів у селах, вимагаю, аби вони усвідомили одну істину: ми прийшли не створювати для людей проблеми, а допомагати вирішувати їх.
Я розумію свою особисту відповідальність перед громадою за кожне наше рішення, кожний наш практичний крок. Жителі нашої громади чекали і чекають виважених рішень та позитивних результатів при вирішенні будь-яких питань життєдіяльності громади. Я завжди налаштований на плідну співпрацю та на діалог з усіма, хто бажає зробити щось корисне для нашої громади.
– Що ж, бажаю успіхів у Ваших починаннях!
Розмовляв Дмитро МОРОЗ

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>