Чого насправді хочуть колективи Гірниківського та Жиричівського НВК, або Як нами маніпулюють

Написати цю статтю мене підштовхнув «Коментар щодо рішення сесії Рат-нівської районної ради від 20. 01. 2017 року № 14/7», який з'явився на сайті Ратнівської районної адміністрації 26 січня 2017 року за підписом «Відділ освіти райдержадміністрації». У ньому робиться спроба пояснити, чому ведення бухгалтерського обліку самостійно окремими школами Ратнівщини буквально може привести до закриття малих шкіл району.

Хочу заспокоїти педагогічні колективи, батьків та учнів таких шкіл — у планах колективів Гірниківського та Жиричівського навчально-виховних комплексів немає і натяку на подібний розвиток подій. Поясню наочно, з картинками, як кажуть.

Справді, у 2009 році Кабінет Міністрів України видає розпорядження від 19 серпня № 1007-р «Про забезпечення цільового використання коштів бюджетними установами (закладами) соціально-культурної сфери», до якого 12 грудня цього ж року вносить зміни розпорядженням № 1564-р. Серед іншого цими розпорядженнями дозволяється навчальним закладам відкривати реєстраційні та спеціальні реєстраційні рахунки у органах Державного казначейства України та здійснювати бухгалтерський облік самостійно.

Нагадаю авторам «Коментаря», що у 2009 році більшість навчальних закладів району перебувала на балансі сільських рад і, по суті, вела самостійний бухгалтерський облік. Саме тому у той час питання автономії було неактуальним.

Із введенням у дію нового Бюджетного кодексу України, з початку 2015 року, було розпочато перший етап децентралізації, яким повноваження фінансувати освітні заклади у сільських рад було забрано і передано на рівень району. Таким чином головним розпорядником коштів на освітні потреби став відділ освіти Ратнівської ра-йонної державної адміністрації. Такий стан речей існує і зараз. І ось тут з'являється маніпуляція номер один: згідно з Бюджетним кодексом кошти освітньої субвенції виділяються виключно на оплату заро-бітної плати педагогічних працівників навчально-виховних закладів.

Як це все відбувається на практиці? Кошти освітньої субвенції, відповідно до формули, затвердженої Урядом, надходять на рівень району, їх обсяг затверджується районною радою при прийнятті бюджету і передається головному розпоряднику коштів (відділу освіти), який, відповідно до чинних штатних розписів, проводить розрахунок і виділяє кошти у ручному режимі для кожного навчального закладу.

Таким чином, педагогічні працівники шкільних підрозділів усіх навчально-виховних комплексів та усіх загальноосвітніх шкіл у 2017 році, незалежно від кількості учнів у них, отримуватимуть заробітну плату у повному обсязі. Незалежно від того, чи будуть вони автономними, чи ні. І жодної копійки на утримання Гірниківського та Жиричівського НВК понад те, що буде виділено, не потрібно.

Та й сама автономія навчальних закладів покликана економити кошти районного бюджету. Адже саме районний бюджет забезпечує фінансування витрат на заробітну плату всіх інших категорій пра-цівників навчальних закладів та на утримання навчальних закладів (енергоносії, харчування учнів, комунальних та інших послуг, матеріалів, обладнання тощо). Перша частина цих коштів — додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування переданих з державного бюджету видатків утримання закладів освіти (у 2017 році це трохи більше 28 мільйонів гривень). І цих коштів вистачає для того, щоб забезпечити інший персонал навчальних закладів заробітною платою на 11 місяців та не повністю забезпечити видатки на харчування, енергоносії та інше.

Друга частина коштів — власне доходи районного бюджету, з яких передбачено трохи більше 20 мільйонів гривень на утримання закладів дошкільної освіти та дошкільних підрозділів НВК, централізованої бухгалтерії, методичного кабінету, центру дитячої та юнацької творчості, навчально-виробничого комбінату. В межах цих коштів передбачено виплату заробітної плати протягом року, виплати за престижність у розмірі 20% на 8 місяців та стимулюючих виплат працівникам бухгалтерії та методичного кабінету.

І ось тут виникає маніпуляція номер два: загальний розмір вищеперерахованих видатків затверджується під час прийняття районного бюджету і в повному обсязі передається головному розпоряднику коштів (відділу освіти), який відповідно до штатних розписів і кошторисів розподіляє їх у ручному режимі для кожного навчального закладу.

Таким чином, на жодну копійку понад те, що виділяє відділ освіти для утримання Гірниківського та Жиричівського НВК, ми не можемо претендувати, як і інші навчальні заклади району.

«Ще одним негативним фактором для проведення автономізації шкіл є початок бюджетного року», — пишуть автори «Коментаря».

Щиро здивований! Більше того, можу сказати, яка відповідь прийде у липні: «Всі тендери проведені, всі закупівлі здійснені, всі договори підписані, коштів немає. Про яку автономію ви говорите?»

Коли ж починати фінансову автономію, як не з початком бюджетного року?

Ще більше здивований, коли читаю у коментарі: «…в умовах функціонування нової та малознайомої системи „Прозорро“»! Як?! З першого серпня 2016 року всі закупівлі за бюджетні кошти здійснюються саме за посередництвом цієї системи, а для вас це все ще «нова і малознайома система»?

Більше того, тут виникає маніпуляція номер три:  усі закупівлі товарів та послуг на суму до 200 тисяч гривень можуть відбуватися без оголошення тендеру. Таким чином навчальні заклади, отримавши можливість розпоряджатися фінансами самостійно, зможуть здійснювати закупівлі без тендерних процедур. Реєстрація ж договорів у системі «Прозорро» та, навіть, здійснення закупівель через цю систему, дасть змогу контролювати ефективність використання бюджетних коштів і реально їх економити — тобто закрити дефіцит по видатках, про який я пишу вище.

І ще – не просто здивований, а збентежений запитанням у коментарі: «Чим будуть опалювати школи?»

Тут нами намагаються маніпулювати вчетверте! Адже авторам «Коментаря» відомо, що тендер на закупівлю дров паливних не відбувся. На даний час оголошено повторний тендер. Якщо і він не відбудеться, то десь в середині березня  буде підписаний договір з одним постачальником. А ситуація з забезпеченням паливом у закладах району близька до критичної. І причина тому відома: заявки навчальних закладів району на постачання палива виконані не в повному обсязі. Для прикладу, із заявлених 360 м3 дров, необ-хідних для опалення трьох корпусів НВК     с. Гірники у 2016 році, постачальники привезли лише 97 м3, ще 30 м3 дров нам надали спонсори. Але це ледве третя частина до потреби!

Надання автономії закладам освіти дозволить укладати договори на постачання палива без тендерних процедур і зможе вирішити проблему підтримання температурного режиму.

І на завершення про маніпуляцію номер п'ять: автори «Коментаря» вчергове лукавлять, коли пишуть про процес децентралізації, який вирішить проблему автономії шкіл. Насправді, утворення об'єднаних територіальних громад зможе надати автономію тільки опорним навчальним закладам (це прямо передбачено положенням «Про опорний навчальний заклад»). Але утворення опорних шкіл можливе тільки тоді, коли утворюються філіали опорної школи, тобто всі інші школи, окрім опорної, що входять у освітній округ, за-криваються. І ця проблема постане і у Забродівській, і, ще більшою мірою, у Самарівській об'єднаних територіальних громадах вже у липні, коли вони підуть у «самостійне плавання».

Навчальні заклади Заболоттівської ОТГ перебувають у кращих умовах, оскільки вони є досить великими і їх всього чотири. У процесі формування освітянського бюджету цієї громади від освітньої субвенції, що передбачалася на Ратнівський район в цілому, Заболоттівська ОТГ отримала 18% та ще 13% від додаткової дотації.

Рішення трудових колективів навчально-виховних комплексів сіл Гірники та Жиричі — не амбіції окремих керівників. Це надання можливості навчальним закладам одержати реальні повноваження у забезпеченні їх функціонування, що є передумовою посилення відповідальності та ініціативності трудових колективів.

Олександр КОВЧ,

директор навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа

І-ІІІ ступеня — дитячий садок»

с. Гірники, депутат Ратнівської районної ради, голова фракції

«За стабільну Ратнівщину»

Від редакції: 31 січня з ініціативи райвідділу освіти відбулися збори директорів та голів профкомів шкіл району, на яких обговорювалось питання фінансової автономії. Але редакцію про ці збори ніхто не повідомив, ми про них дізналися цілком випадково. Тож повідомляємо лише результат: за запропоновану відділом освіти резолюцію – не підтримати надання фінансової автономії НВК сіл Гірники та Жиричі – проголосували 22 учасники зборів, проти – 21, тобто фактично думки розділилися порівну. А повний аудіозапис зборів усі бажаючі можуть прослухати на сайті районної ради.

 

Один відгук на «Чого насправді хочуть колективи Гірниківського та Жиричівського НВК, або Як нами маніпулюють»

  1. Oleg коментує:

    Насправді керівники цих двох шкіл хочуть відіслати Андросюка в еротичну подорож, з його тендерами і «любими друзями» котрі присмоктались до державного корита.

Написати відповідь до Oleg Скасувати відповідь

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>