Особливості, перспективи та наслідки запровадження другого рівня пенсійного забезпечення

З 1 січня 2004 року набрав чинності Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», який передбачає створення в Україні пенсійної системи трьох рівнів, а саме солідарної системи (першого рівня), обов'язкової накопичувальної системи (другого рівня) та недержавного добровільного пенсійного забезпечення (третього рівня).
Перший рівень — солідарна система загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яка базується на засадах солідарності і субсидування та здійсненні ви-плати пенсій і надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду України. Обов'язкові відрахування до Пенсійного фонду проводяться при нарахуванні заробітної плати. По суті, Пенсійний фонд — великий «грошовий мішок», куди спочатку йдуть всі відрахування з заробітних плат, і потім іде розподіл серед пен-сіонерів — при досягненні пенсійного віку вони зазвичай отримують пенсію. Нагадаємо, що органи Пенсійного фонду ведуть чіткий персоніфікований облік надходжень страхових внесків кожного українця. Пенсійний фонд забезпечує роботу єдиного автоматизованого банку відомостей про застрахованих осіб. Тенденція, яка спостерігається в Україні (так само, як і в багатьох країнах) досить сумна: скорочення питомої ваги працюючого населення та збільшення кіль-кості пенсіонерів. Демографічний прогноз та економічні розрахунки свідчать про те, що, якщо систему не змінити, то в майбутньому з'являться дуже високі ризики того, що пенсійних внесків працюючих людей не буде достатньо для забезпечення виплати пенсій пенсіонерам. Майже у всіх країнах світу солідарна система просто забезпечує пенсіонерові мінімальний рівень існування.
Другий рівень — накопичувальна система, має стати вагомим внеском до базової пенсії із солідарної системи. Головна відмінність обов’язкової накопичувальної системи від солідарної в тому, що сплачені пенсійні внески є особистою власністю людини, яка стає в центрі пенсійної системи. Важливо, що заощаджені гроші можуть перейти в спадок, адже це персоніфіковані кошти, індивідуальні рахунки кожної людини. Також людина може тримати в полі зору те, як збільшуються кошти на її пенсійному рахунку.
Кошти накопичувального фонду будуть вигідно інвестуватися в економіку, і завдяки інвестиційному доходу гроші повернуться до власника з якомога більшими відсотками, перекриють інфляційні процеси, неминучі в ринкових відносинах. Уже через 10-15 років персональні внески становлять лише третину суми. Решта — це інвестиційний дохід, який отримали компанії з керування активами від вкладення пенсійних коштів у різні галузі економіки.
Учасниками другого рівня будуть особи, яким на момент запровадження другого рівня не виповниться 35 років. Вони матимуть можливість збіль-шити розмір своєї допомоги на старість, адже отримуватимуть як гарантовану державою пенсію, так і додаткову. Протягом життя вони сплачуватимуть обов'язкові пенсійні внески на свій індивідуальний пенсійний рахунок. Ці кошти будуть власністю учасника другого рівня, виплачуватимуться у вигляді пенсії, а в разі його смерті будуть успадковані (а не підуть на виплату пенсії іншим платникам внесків, як у солідарній системі). Передбачається, що пенсійні кошти учасників акумулюватимуться в Накопичувальному пен-сійному фонді, управління яким здійснюватиме Пенсійний фонд України.
Розміри внесків на додаткову пенсію становитимуть у перший рік запровадження 2 %, а згодом щороку підвищуватимуться на 1 % та протягом наступних п'яти років мають досягти 7 %. При цьому, чим більшим буде розмір внеску громадянина до Накопичувального пенсійного фонду, тим менший пенсійний внесок роботодавців до солідарної системи, що входить до складу єдиного внеску. Кошти накопичуватимуться і будуть виплачені учаснику фонду після досягнення ним пенсійного віку.
Третій рівень — система недержавного пенсійного забезпечення, що базується на засадах добровільної участі громадян, роботодавців та їх об'-єднань у формуванні пенсійних накопичень з метою отримання громадянами пенсійних виплат на умовах та в порядку, передбачених законодавством про недержавне пен-сійне забезпечення. Громадяни, майбутні пенсіонери можуть добровільно сплачувати внески до НПФ, та в майбутньому отримати додаткову пенсію.
Перше січня 2017 року має стати стартом для справжньої роботи трирівневої пенсійної системи.
Наслідком цього має стати те, що українці отримуватимуть пенсію не з одного джерела, як це відбувається сьогодні, а з трьох. Тому гідну пенсію можна собі забезпечити, маючи легальну заробітну плату, сплачуючи внески в накопичувальну систему, і, за бажанням, у недержавне пенсійне страхування, і таким чином забезпечити своє майбутнє.
Людмила Михальчук,
начальник відділу надходження, прогнозування платежів, обліку застрахованих осіб та контрольно-перевірочної роботи управління

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>