Звернення
учасників Форуму працівників освіти Волинської області до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо забезпечення належного функціонування галузі освіти в Україні
Ми, учасники обласного Форуму працівників освіти Волині, що відбувся 29 листопада 2016 року у місті Луцьку, відзначаємо наступне.
Сучасний рівень освіти в Україні є недостатнім, таким, що не відповідає суспільним вимогам, потребам громадян і світовим стандартам.
До причин, які негативно впливають на розвиток системи освіти в Україні, насамперед відносяться: недостатній рівень фінансування, неефективне використання наявних ресурсів, недосконале правове забезпечення, застаріла матеріально-технічна база закладів освіти та інші.
Держава відповідно до статті 61 Закону України «Про освіту» повинна передбачати бюджетні асигнування на освіту у розмірі, не меншому 10 відсотків національного доходу, але цього ніколи не було забезпечено.
Держава продовжує розглядати витрати на освіту як складову соціальної політики, а не як інвестиції у людський капітал, що створює умови для розвитку країни. Як наслідок, в останні роки бюджет освітньої галузі є бюджетом існування, а не бюджетом розвитку.
У 2016 році бюджетна забезпеченість на 1-го учня в Україні становить близько 9,3 — 9,8 тисячі гривень, тоді як у Європі цей показник — 6,8 тис. євро. Рівень оплати праці педагогів в Україні є найнижчим у Європі.
Зміни у підходах до фінансування загальної середньої освіти шляхом надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам не забезпечать у повному обсязі потреб загальноосвітніх навчальних закладів, створення належних умов для учнів та педагогів.
Внесення змін у Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах у частині встановлення обов'язковості організації навчання лише в індивідуальній формі для дітей, які проживають у селах і селищах (коли кількість учнів у класі становить менше 5 осіб), обмежує право дітей на їх перебування та навчання в освітніх установах.
Ми вимагаємо скасування заборони фінансування за рахунок освітньої субвенції загальноосвітніх шкіл з чисельністю менше 25 учнів.
За відсутності належної законодавчої бази гострою проблемою залишається створення опорних шкіл та філій, реорганізація малокомплектних шкіл, зміни їх типу та ступеня, особливо в сільській місцевості.
Звертаємо увагу, що одним з найважливіших питань функціонування загальноосвітніх навчальних закладів є належне фінансування заходів з оновлення та осучаснення матеріально-технічної бази, своєчасне забезпечення підручниками, здійснення організованого підвозу дітей та педагогів до навчальних закладів, організація повноцінного інклюзивного навчання тощо.
У системі позашкільної освіти ми маємо недотримання місцевими органами державної влади Закону України «Про позашкільну освіту» в частині збереження і розширення мережі закладів різних форм власності, не допущення скорочення кількості гуртків і творчих об'єднань, належного матеріально-технічного забезпечення закладів позашкільної освіти місцевих рівнів, особливо районних і сільських.
Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України при плануванні Державного бюджету України потрібно:
- Передбачити на 2017 рік обсяги освітньої субвенції, необхідні для створення належних умов функціонування загальноосвітніх навчальних закладів, забезпечення здобуття учнями загальної середньої освіти, незалежно від місця їх проживання та наповнюваності шкіл.
- Розробити нові механізми розрахунку субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здобуття загальної середньої освіти, організації харчування учнів 1-4 класів з урахуванням еконо-мічного розвитку регіонів.
- Запровадити нові механізми вирівнювання місцевих бюджетів через надання дотацій з державного бюджету місцевим бюджетам на утримання закладів освіти (оплату праці обслуговуючого персоналу, оплату комунальних послуг, енергоносіїв тощо).
- Розробити пропозиції щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно визначення обсягу видатків державного або місцевих бюджетів для забезпечення обов'язкової освіти одного здобувача освіти у межах державних стандартів освіти.
- Скасувати заборону фінансування загальноосвітніх навчальних закладів за рахунок освітньої субвенції, кількість учнів в яких становить менше 25 осіб.
- Внести зміни до Бюджетного кодексу України щодо реалізації конституційного права на поза-шкільну освіту, передбачивши освітню субвенцію на функціонування позашкільних навчальних закладів, а також до Закону України «Про позашкільну освіту» щодо встановлення кваліфікаційних категорій для педагогічних працівників установ цього типу, зокрема, керівників гуртків.
- Відновити дію державних цільових програм, спрямованих на розвиток предметів природничо-математичного циклу, забезпечення закладів освіти сучасними засобами навчання, придбання шкільних автобусів.
- У Законі України «Про Державний бюджет України» на 2017 рік та наступні роки передбачити кошти з державного бюджету місцевим бюджетам на здобуття професійно-технічної освіти з урахуванням особливостей економічного розвитку регіонів.
Напишіть відгук