ПРО АКТОВІ ЗАПИСИ І ЇХНІ ОСОБЛИВОСТІ – У ДЕНЬ ПРОФЕСІЙНОГО СВЯТА

про актові записиЩороку 18 грудня професійне свято відзначають працівники органів державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС). Усі веселі і сумні події, ключові для нашого життя, пов’язані з роботою цих людей: народження, одруження, смерть, зміна імені, прізвища, усиновлення, пошуки даних в архівах, розлучення.

Працівники відділів ДРАЦС – це не тільки юристи, а й психологи, котрі мають і вислухати, і поспівчувати, і допомогти. Тож про те, з якими питаннями звертаються сьогодні жителі району до відділу реєстрації актів цивільного стану, ми поспілкувалися з начальником Валентиною Дудік.

— Які послуги надає Ваш відділ? З чим найчастіше звертаються люди?

— У першу чергу, це реєстрація народження, шлюбу, смерті. Окрім того, Міністерством юстиції України запроваджені пілотні проекти щодо державної реєстрації народження у пологовому відділенні. Ще один із проектів – веб-портал, на якому люди мають можливість звернутися в он-лайн режимі до працівників відділу, отримати заяву будь-якого зразка або відповідно подати заяву на реєстрацію шлюбу. Ми також надаємо таку послугу, як прописка малолітньої дитини. До наших функцій входить також внесення змін до актових записів цивільного стану. Це коли людина має якісь проблеми в документах, наприклад, є розбіжність у написанні прізвища. Такі люди мають право звернутися до відділу ДРАЦС і ми, аналізуючи матеріали справи, вносимо певні зміни та виправляємо помилки, які були допущені колись, при реєстрації. До прикладу, якщо є допущена помилка у «по батькові», у відомостях про батька чи про матір, то, аналізуючи документи про народження батька, документи про реєстрацію шлюбу батька та матері, вносимо зміни у той документ, який потребує виправлення.

— Пошук архівної інформації також належить до Ваших повноважень. Яким чином робите це?

— Якщо ми володіємо потрібною інформацією, вона є підтверджена документально, то близьким родичам надаємо її. Документи по 1940 рік, які стосуються нашого району, здані до обласного архіву. Тобто у нас перебувають документи, видані відділом реєстрації актів цивільного стану після 1941 року, і в межах з 1941 по 2017 роки ми можемо займатися пошуком інформації. Але ще в нас є такий вид державної реєстрації, як «поновлені документи». Тобто, якщо під час війни горіли церкви разом із документами на них, люди мали можливість після війни звернутися до відділів ДРАЦС для поновлення цих документів. Тобто, окрім первинних, у нас зберігаються і вторинні актові записи. Якщо людина народжена навіть до 1940 року і вона свої документи поновлювала пізніше, то вони в нас зберігаються. Ми можемо надати людям наявну в архіві відділу інформацію і таким чином підтвердити певні документи.

— Чому така ситуація саме з церковними документами?

— До 1944 року первинними документами були тільки метричні церковні книги, у яких велася реєстрація народжень, смертей, шлюбів. З 1944 року розпочали роботу відділи ДРАЦС і відповідно розпочалася реєстрація актів цивільного стану у державних органах.

— Зараз до відділу звертаються люди за поновленням документів?

— За період, коли я працюю (з 2012 року. – Авт.) документів на поновлення ще не було. В інших відділах така практика є. Як правило, за цією послугою звертаються вихідці з тимчасово окупованих територій на Сході. Вони не мають можливості витребувати документи з окупованої території, тому на підконтрольній Україні території звертаються до відділів ДРАЦС зі своїми документами, від яких відділи ДРАЦС можуть відштовхнутися, щоб поновити їм документи.

— Нещодавно у засобах масової інформації з’явилося повідомлення, що в Україні запрацювала послуга «Шлюб за добу».

— Так. Працює такий пілотний проект. Найближче у Ковелі, тільки в листопаді запрацював, у Луцьку також. Міністерством юстиції затверджений перелік відділів, які мають право реєструвати шлюб за добу, але наш відділ до цього переліку не входить

— Які особливості реєстрації шлюбів на Ратнівщині?

— За звичних умов реєстрація відбувається через місяць з моменту подання заяви про реєстрацію шлюбу, але можливо і швидше, якщо є поважна причина. Наприклад, якщо виявляє бажання одружитися пара, в якій хтось один – учасник АТО. За законодавством, ми маємо право скоротити термін державної реєстрації шлюбу таким особам. Якщо учасник АТО приїхав у відпустку на певний період, він має право подати заяву і підтверджуючі документи про повернення в зону бойових дій чи військову частину і відповідно до цих документів йому скорочується термін державної реєстрації в межах відпустки. Відповідно до нашого законодавства у перелік скорочених термінів реєстрації шлюбу потрапляють вагітні жінки і жінки, які народили дитину. Такі люди мають право реєструвати одночасно і народження, і шлюб.

— Як правило, ратнівчани одружуються у період між постами. Зараз саме триває Різдвяний піст. Чи можна вже стверджувати про закінчення весіль у цьому році?

— Реєстрація шлюбу не прив’язана до весілля. Однак громадяни мають право вибору. Якщо дата реєстрації припадає на піст, молодята мають право перенести її. Якщо не бажають переносити, можуть зареєструвати і в піст. От, до прикладу, у грудні на реєстрацію шлюбу є ще одна заява.

— Раніше урочиста реєстрація шлюбу була дуже популярною. Зараз ця традиція відходить у минувшину?

— Загалом по району цю статистику визначити важко. Але у Ратному протягом 11 місяців зареєстрували 66 шлюбів, а скористалися послугою урочистого обряду тільки 14 пар.

— Трапляються випадки зміни імені чи прізвища?

— Так. Потрібно розуміти, що зміна прізвища під час державної реєстрації шлюбу – це не зміна імені. Це реєстрація шлюбу, коли дружина обрала прізвище чоловіка. А зміна імені тягне за собою або зміну власного імені, або прізвища на вибір заявника. І це не залежить від шлюбу. Є люди, які змінюють ім’я, беруть подвійне, змінюють прізвище.

— А по батькові змінюють?

— Ні. По батькові змінюється лише в тому випадку, коли батько змінює своє ім’я. Тоді вносяться зміни до актового запису про народження дитини за бажанням. Якщо батько не бажає вносити зміни в актовий запис, діти залишаються на «старому» по батькові. Коли людина змінює ім’я, в жоден актовий запис не вносяться зміни. До прикладу, чоловік у шлюбі може бути на попередньому імені, а паспорт мати на те прізвище чи ім’я, на яке він його змінив. Доводить те, що він – одна і та ж людина, документом про зміну імені. Наприклад, у народженні і в шлюбі Іван змінив ім’я на Степан. Свідоцтвом про зміну імені він доводить, що Іван і Степан – одна й та ж сама людина.

— Скільки ратнівчан змінило ім’я у 2017 році?

— Станом на 24 листопада 26 осіб звернулося до нас за цією послугою.

— Розкажіть, чи «прижився» у нашому районі пілотний проект щодо видачі свідоцтв про народження в пологовому відділенні?

— Ця послуга стає дедалі популярнішою. З початку 2016 року, коли почали реалізовувати проект, свідоцтва про народження в пологовому відділенні центральної районної лікарні отримало 155 осіб і 94 з них – у 2017 році. Ми й надалі продовжуємо працювати в цьому напрямку, тобто за бажанням батьків свідоцтво про народження вони можуть отримати, не виходячи з пологового відділення.

— Яким чином налагоджена співпраця працівників відділу з сільськими радами району, адже вони так само мають право реєструвати народження, смерті, шлюби? Чи вплинула якось на цю співпрацю децентралізація?

— Дійсно, сільські ради теж проводять реєстрацію як народжень, так і смертей та шлюбів. Вони щомісяця здають актові записи, звіти щодо того, скільки вони провели реєстрацій. Коли створилися об’єднані громади, то функції реєстрації у тих селах, які увійшли до складу ОТГ, припинилися, а реєстрація ведеться в центрі громади, тобто в Заболотті, Самарах, Забродах і Велимчі. За розпорядженнями сільських рад функції державної реєстрації покладені на секретарів сільських рад. Зараз 12 уповноважених осіб здає звіти, раніше їх було 24, але обсяг роботи не змінився.

— Щось змінилося в актових записах про тих людей, які живуть, до прикладу, в Залухові, Гуті, Турі, Річиці чи Датині, а документи отримують у Самарах, Заболотті, Забродах або Ведимчі?

— Реєстрація актів цивільного стану здійснюється за пропискою. Місце проживання, місце смерті фіксується з даних паспорта. Народження – за пропискою батьків. Дитинка народилася і місце народження у свідоцтві буде вказане, до прикладу, Гута, хоча реєстрація здійснювалася в Заболотті.

— Якщо проаналізувати діяльність відділу протягом останніх п’яти років, то роботи побільшало чи поменшало?

— Роботи з кожним роком більшає. До того ж, у нас дуже багато часу забирає пошук актових записів. Будь-яка установа звертається до Міністерства юстиції (прокуратури, суди, правоохоронні органи) зі зверненням про необхідність надання певної інформації, яка стосується актових записів, і ми її на вимогу організацій надаємо. У нас ще є така послуга, як апостилювання документів (апостиль – підтвердження справжності документу шляхом проставляння міжнародного штампу, який підтверджує законність певного паперу. – Авт.). У цьому році за цією послугою звернулася поки що тільки одна людина, яка виїжджала за кордон. Загалом же резо-  нансних справ у нас немає. Працюємо в звичному режимі, обслуговуємо людей. Люди зазвичай звертаються зі своїми проблемами чи потребами, а ми надаємо їм допомогу у межах наших повноважень.

Марія ЛЯХ

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>