У ПЕРШИЙ КЛАС — ЗА ПРОГРАМОЮ «ІНТЕЛЕКТ УКРАЇНИ»

У перший класІз 1-го вересня у НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне стартує науково-педагогічний проект “Інтелект України”, який вже успішно діє у Київській, Харківській, Львівській, Дніпропетровській, Волинській областях та інших регіонах України.

Нашим освітянам реалізувати такий проект на Ратнівщині запропонували на семінарі, який відбувся у Харкові. У ньому взяли участь завідуюча  районним методичним кабінетом відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації Тетяна Ганжа, директори ратнів-ських шкіл Катерина Власюк та Ігор Рудчик. Вони були приємно вражені методами викладання та нововведеннями, розробленими на основі як власних, харківських, напрацювань, так і передових, найбільш ефективних сучасних європейських та американських методик.

Реалізувала даний проект та сформувала клас «Інтелект України» Катерина Власюк, з якою і зустрівся наш кореспондент.

— Система навчання розроблена таким чином, щоб підвищити інтерес дітей до вивчення предметів природничо-математичного циклу та іноземних мов, — розповідає Катерина Павлівна. — Мене захопило те, що предмети викладатимуться за абсолютно новою методикою, з урахуванням сучасного ритму життя, активного розвитку інформаційних технологій, і цей проект «ламатиме» усі стереотипи! Найперше, що радує, це те, що в учителя і в учнів формується позитивне мислення, процес їхньої взаємодії винятково доброзичливий. Він передбачає не накопичення знань дітьми, а вироблення у них компетенцій, тобто вмінь, «знань в дії». Важливим є те, що весь процес навчання наскрізно пронизаний вихованням у дітей патріотизму, усвідомлення себе частиною великої волелюбної нації – українців. Випускник проектного класу буде конкурентно-здатною, інтелектуально сформованою і національно свідомою особистістю, яка буде жити і працювати в Україні, тому назва проекту саме така. «Інтелект України» — це майбутнє нашої нації, яке ми творимо сьогодні. Нам демонстрували уроки в проектних класах, на яких діти із задоволенням працювали, робили висновки, не боячись, висловлювали свої думки, давали оцінку та оперували складними поняттями. Звісно, ми були здивовані. Звідки така обізнаність в учнів початкових класів? Виявляється, що сучасним дітям нескладно засвоювати нову інформацію, якщо вона подається цікаво, дозовано, у певній послідовності. Досягається це завдяки ефективному використанню міжпредметних зв'язків, засобів наочності та відеоматеріалів. Блочна побудова уроку передбачає чотириразове повторення вивченого і на п'ятому уроці його творче застосування. При такій методиці викладання об'єкт вивчення на уроках стає захоплюючим та більш зрозумілим. Для прикладу, якщо на уроці «Я і Україна» діти вивчають певного птаха, його класову та видову приналежність, спосіб життя, то на уроці «Читання» доповнять свої знання саме про цього птаха, прочитавши оповідання про нього, проглядатимуть відео-фрагменти, чутимуть спів. Коли вивчатимуть країни, то будуть знайомитися із пам’ятками цих країн, із культурними досягненнями. На фізкультхвилинках виконуватимуть пісеньку про вивчену країну, паралельно бачитимуть на екрані карту, на якій виділено кордони даної країни, демонструються її символи і т. д. Перевірка знань не лякає дітей, бо це не звичайна контрольна робота, а захоплююча гра «Великі перегони». Як правило, в проектних класах хочуть відповідати всі учні. Вчитель має взяти до уваги відповідь кожного. Якщо вона неправильна, то відповісти дитині так, щоб її не налякати та розвинути прагнення до знань. Адже саме у школі формується особистість, а завдання учителя – підтримати її, дати поштовх до пізнання та саморозвитку. На уроках дітям демонструються фрагменти улюблених мульт-фільмів, казочок, разом з тим діти опрацьовують наукові тексти.

Це, звичайно, лякає батьків, що буде складно, треба буде багато працювати з дитиною. Зрозумійте одне – працювати потрібно у будь-якому випадку, але одна справа, коли дитину примушують вчити уроки, і зовсім друга – коли дитина сама цього хоче. Сучасні діти не такі, якими були діти ще десять років тому. Адже змінився час, змінилося суспільство, тому має змінитися і навчальний процес у школі.

— Катерино Павлівно, розкажіть, чи додатково до загальношкільних предметів, програма яких спеціально адаптована, введено нові?

— Так, введено. Це предмет «Навчаємося разом», на якому діти розвиватимуть пам'ять, увагу, за спеціальними методиками вчитимуться працювати з інформацією, та «Еврика», на якому розвиватимуть творчі, винахідницькі якості, кміт-ливість, думатимуть над розв’язанням олімпіадних задач. Завдяки тому, що під час розробки й апробації програми проект мав медико-психолого-психіатричний супровід провідних вчених Інституту здоров'я школярів та підлітків Академії медичних наук України, вдалося побудувати програму так, щоб зберігати оптимальний баланс психофізичного стану дитини, не допускаючи, з одного боку, нервового перезбудження, а з іншого – втоми, втрати цікавості. А це ж дуже важливо. Англійської мови з 1-го по 4 клас буде по три години на тиждень, а з 5-го класу по п’ять, плюс ще дві години на другу іноземну мову. Зменшується кількість годин основ здоров’я, трудового навчання, музичного та образотворчого мистецтва, так як на кожному уроці діти обов’язково співають, рухаються під музику, релаксують. Переваги нової програми в тому, що вона сучасна, враховує інтереси дітей, клас оснащений ноутбуком та телевізором.

— А от цікаво, наскільки це спустошить гаманці батьків?

— Телевізором із діагоналлю не менше 42 дюймів, який розміщений над дошкою, та ноутбуком вчителя перший проектний клас забезпечений без залучення батьківських коштів. Наголошую – бо у батьків виникають деякі суперечності щодо впливу технічних засобів на здоров’я дітей, – що телевізор у проектному класі офіційно є інструментом навчання і тому розміри діагоналі, місце розташування, частота і час його використання на уроках суворо регламентовані, і це ні в якому разі не нашкодить дітям. Вартість навчального комплекту (орієнтовно чотирнадцять зошитів на друкованій основі, наочні матеріали, засоби інформаційно-комунікаційних  технологій) становить 195 гривень на місяць. Оплата навчального комплекту має здійснюватися на умовах передоплати шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок згідно з договором, який уклали батьки з харківським видавництвом. Ці батьківські кошти у школі ніяким чином не акумулюватимуться і, тим більше, не використовуватимуся.

— Звичайний вчитель не може викладати у проектному класі?

— Педагоги проходять спе-ціальну перепідготовку та  спілкуватимуться протягом навчального року із керівниками даного проекту, які час від часу будуть навідуватися до нашої школи. У нашій школі буде навчати вчитель першої кваліфікаційної категорії Оксана Томащук. Вчителям практично не доводитиметься витрачати час, щоб підготуватися до уроку. Головне – усе послідовно виконувати й працювати з дітьми. Тут, наприклад, не треба шукати ні портрет письменника, ні фізкультхвилинки, ні музику чи ще якусь наочність, адже усе є в зошитах та відеододатках, таблицях, роздатковому матері-алі. Також проектом «Інтелект України» передбачено окрему групу продовженого дня. Проект розрахований на весь період навчання дитини в школі, тобто з 1 по 11 клас. Наразі розроблені навчальні плани для школи І та ІІ ступеня. Звичайно, педагог проектного класу буде мати можливість ділитися матеріалами з колегами, передавати їм новий досвід. Цей про-   ект – стартовий майданчик для всього колективу. У школі ІІІ ступеня буде повністю змінено наші звичні уявлення про навчання в старшій  школі. А ще зауважу, що учень може будь-коли перевестися із проектного у звичайний клас. Дитина легко зможе увійти у навчальний процес і навіть з певною ймовірністю матиме переваги, використовуючи набуті навички та вміння. А ось зробити навпаки — буде значно важче. Сподіваюся, що навчання у новоствореному проектному класі у нашому навчальному закладі буде приносити радість дітям, задоволення вчителям та батькам.

— Дякую за розмову і змістовні відповіді.

Леся ГРІНЧУК

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>