ФІНАНСОВА АВТОНОМІЯ: ЗА І ПРОТИ

Коментар щодо рішення сесії Ратнівської районної ради від 20. 01. 2017 року №14/7
Нещодавно в районі виникло нове для Волинської області освітянське питання -  автономізація навчальних закладів.

Даний процес набув небувало стрімкого розвитку — від засідання загальних зборах трудових колективів шкіл та дитячих садків до прийняття відповідного рішення сесії районної ради не пройшло і місяця часу. Все відбулось швидко, ініціативно, з демонстрацією беззаперчних переваг статусу. Всі задоволені і очікують позитивних звершень, АЛЕ… Чи справді все зі знаком «+»?

Можливість отримання автономії навчальними закладами була передбачена діючим законодавством ще з 2009 року, однак великого поширення даний процес з об'єктивних причин не набув.

У межах Волинської області подібна практика відсутня навіть у великих містах. Дещо активніше автономізація проходить в Житомирській області, але варто зауважити, що там цей процес здійснюється цивілізовано, з проведенням відповідних навчальних семінарів, з аналізом наслідків, зважено, а не наосліп, як це відбулось у школах нашого району.

Ініціатори автономії не взяли до уваги процес децентралізації влади та проведення в межах району адміністративної реформи, яка активно впроваджується. Вже сьогодні ми можемо спостерігати за новоутвореною Заболоттівською селищною об'єднаною територіальною громадою, у квітні відбудуться перші вибори депутатів та голів Забродівської та Самарівської сільських об'єднаних територіальних громад, прийнято та розіслано рішення про ініціювання об'єднання територіальної громади із центром в смт Ратне.

Процес децентралізації сам по собі передбачає суттєві зміни у питанні фінансування закладів освіти, адже громада самостійно вирішуватиме усі питання та являтиметься розпорядником коштів, в тому числі державної освітянської субвенції. Тому було б доречно дочекатися закінчення процесу об'єднання територіальних громад, отримати визначені повноваження та в кінцевому результаті — таку бажану автономію шкіл.

Ще одним негативним фактором для проведення автономізації шкіл є початок бюджетного року. Саме на початку року проводяться державні закупівлі для усіх навчальних закладів району в умовах функціонування нової та малознайомої системи «Прозорро». Крім того, оголошуються тендери на усі види палива, електроенергію, усі продукти харчування. Так, фактично ті школи, які виходять із загальної системи освіти району на початок року, лишаються ні з чим. Постає питання: на що розраховують керівники закладів? Чим будуть опалювати школи? Яким чином збираються організовувати харчування дітей?

Ініціювання про автономію відбулось у порівняно великих та укомплектованих школах сіл Гірники та Жиричі. Проте варто за-значити, що в районі нараховується чимала кількість малокомплектних шкіл, наповнюваність яких нижча або ж зовсім низька.

Ці школи отримували фінансування за рахунок коштів освітньої субвенції. На жаль, їх діяльність в умовах автономізації, при розподілі коштів в залежності до ознаки наповнюваності — шлях до закриття, а, як ми знаємо, «немає школи — немає села».

Все ж варто зазначити, що своєчасна та зважена автономізація дійсно може мати позитивні результати, але не в умовах активних децентралізаційних процесів та посеред навчального року.

Слід пам'ятати, що ціна амбіцій окремих керівників — існування малих шкіл району.

Відділ освіти, молоді та спорту райдержадміністраці

Відгуки (2) на «ФІНАНСОВА АВТОНОМІЯ: ЗА І ПРОТИ»

  1. Oleg коментує:

    Шановна редакція,в районі ходять чутки про кримінальні справи порушені відносно керівника РАЙВНО пана Андросюка. Ви не могли поцікавитись в правоохоронних органів даним фактом і провести своє журналістське розслідування відносно діяльності даного посадовця.

Написати відповідь до admin Скасувати відповідь

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>