РОЗВИТОК ІНТЕРНЕТУ В УКРАЇНІ ТА ПОЛЬЩІ – РІЗНИЦЯ ЦИВІЛІЗАЦІЙ

Про те, що Україна і Польща непорівнювані в плані розповсюдження інформації в Інтернеті, годі й казати. Зрештою, будь-хто, хто хоч раз шукав якусь інформацію в мережі, стикався з тим, що українською мовою в Інтернеті знайти потрібні дані досить важко, якщо ці дані не є загальновживаними і загальновідомими.

Про інформацію ж спеціалізованого характеру в Україні можна довідатися хіба що в україномовному розділі відкритої багатомовної мережевої енциклопедії «Вікіпедія», та й там нерідко пишуть лише кілька речень.

Зовсім інша картина спостерігається із введеними у пошук запитами російською мовою. Тут результатів набагато більше, відтак і корисної інформації можна почерпнути більше. І вже за звичкою значна частина населення України навіть з україномовних регіонів у рядку пошуку вводить текст російською мовою, аби знайти те, що потрібно. А річ у тому, що Інтернет в Україні більш орієнтований на російськомовного читача. І розвиток його у цій мовній версії куди швидший. Ця проблема доволі серйозна, адже це один із факторів, чому Україна програє Росії в інформаційній війні.

Та яким же має бути здивування звичайного користувача Інтернетом, якщо на польських сайтах про Україну можна дізнатися більше, ніж на українських! Часто для того, щоб роздобути історичні факти, варто лише ввести у пошуку запит польською мовою, і результат буде позитивним.

Попри те, що розвиватися Інтернет почав раніше в Україні (перший вузол доступу до Інтернету в нашій державі за-працював у 1990 році, мережу спочатку використовували лише науковці університетів; польський домен «pl» зареєстрували 30 квітня 1991 року, український домен «ua» – 1 грудня 1992-го), сьогодні Польща від нас набагато попереду. І чи не соромно, що в сусідній державі про нас інформації більше, ніж у нас самих?!

Для порівняння, в Україні є дуже мала кількість населених пунктів сільського типу, які мають свої сайти, на яких би була розміщена загальна інформація про установи та організації, контактні дані цих установ, інше. Максимум – можна знайти інформацію, в якій зустрічається назва села та її походження. Якщо ж ми введемо у пошуку будь-яку назву будь-якої польської ґміни, першою з’явиться офі-ційна сторінка цього населеного пункту в мережі. А там – в окремих розділах загальна інформація про ґміну, її історію, проекти ЄС (з 2004 року Польща є членом Європейського Союзу і активно користується європейськими програмами розвитку), інвестиції, визначних людей, владу, культуру, освіту, медицину, природу, сільське господарство, туризм, оголошення. Додає бажання попрацювати на сайті і привітання на зразок: «Вітаємо на сторінці», «Тут варто жити», інші. Обов’язково описані всі події, які відбуваються і будуть відбуватися в ґміні. Інформація на сайтах постійно оновлюється (на відміну від українських реалій, де з моменту першої публікації в Інтернеті змін взагалі могло не бути). І це при тому, що вартість Інтернету в Польщі вважається однією з найвищих в Євросоюзі. Сайти подібного типу в Україні поки що є у райдержадміністрацій, районних рад, рідше – в окремих сіл та селищ.

Для того, аби побачити, скільки інформації на конкретні теми можна знайти в Інтернеті в Україні та в Польщі, ми використали пошукові системи «Google.ua» та «Google.pl» і проаналізували, скільки буде результатів пошуку, якщо те ж саме слово вводити українською та польською мовами. Наші спостереження про те, що в Польщі більше інформації про Україну, ніж в самій Україні, підтвердилися. Ось якими несподіваними виявилися результати: якщо в «Гуглі» українському ввести слово «Заброди», результатів пошуку буде 26 тисяч 300, у «Гуглі» польському – 391 тисяча (різниця – 364 тисячі 700!). Слово «Польща» у польському «Гуглі» зустрічається 328 млн. разів, а в «українському» — лише 4 млн. 870 тисяч. Слово «Україна» на українському носії – 64 млн. 400 тисяч, на польському – 63 млн. 200 тисяч. Слово «Росія» у «польському Гуглі» зустрічається 15 млн. 600 тисяч разів та лише 8 млн. 760 тисяч в українському. І навіть якщо в українському пошуку ввести «Промисловість України» (те, що стосується суто нашої держави), то результатів буде 235 тисяч, а в польському їх видасть аж 596 тисяч, тобто на польських сайтах можна знайти на 361 тисячу результатів про промисловість України більше, ніж на українських.

Це, безперечно, не закономірність. Є й така інформація, про яку більше пишуть на ук-раїнських сайтах, ніж на поль-ських, проте у двох країнах, які мають спільне минуле, саме в мережі можна простежити рівень цивілізованості населення, впровадження комп’ютерних та Інтернет-технологій, застосування їх на практиці.

У Польщі більше користувачів Інтернету серед людей старшого віку (вони, зокрема, активно користуються електронними аукціонами). Разом з тим, поляки відзначають, що лише два відсотки населення віком від 12 до 24 років не вміє користуватися Інтернетом. Важко порахувати, скільки користувачів всесвітньої мережі на Ратнівщині, так як люди користуються провідниковим, безпро-відним, мобільним Інтернетом різних компаній. Проте протягом останніх років їх кількість невпинно зростає.

За результатами досліджень, найактивнішими користувачами в Україні є люди віком від 18 до 39 років (91 відсоток). Старший вік та проживання в сільській місцевості значно знижують вірогідність користування Інтернетом. За даними дослідження Factum Group Ukraine, 62 % українців, старші за 15 років, користуються Інтернетом (в містах – 69 %, у селах –          47 %). Найчастіше вони відвідують соціальні мережі і саме завдяки цьому відсоток українських користувачів невпинно зростає.

За даними Київського міжнародного інституту соціології за 2016 рік, користування Інтернетом суттєво варіюється в залежності від області проживання. Найбільше домогосподарств із домашнім підключенням спостерігається у Києві    (78%), у той час як у Кіровоград-ській області (нині – Кропивницький) таких майже в 2,5 раза менше (31%). У Волинській області, за даними цього дослідження, Інтернет-підключення мають 46 відсотків домогосподарств. За інформацією сайту www.internetlivestats.com, відсоток користувачів Інтернетом у 2016 році в Україні становив       50 відсотків, а в Польщі –            72 відсотки. Разом із тим, польські джерела інформують, що станом на 2016 рік до Інтернету було підключено 76 відсотків господарств, а середній показник по Європейському Союзу становив 83 відсотки.

Так чи інакше, Україна впевнено розвивається в напрямку використання Інтернету населенням країни. Відсоток користувачів з кожним роком зростає, а відтак зростає і ймовірність наповнення мережі потрібною для українців інформацією. Однак до найближчого європейського сусіда – Польщі – нам ще досить далеко. Втім, маємо з кого брати приклад для подальшого розвитку. А поки що єдина порада тим, хто не може віднайти інформацію на українських сайтах, спробувати шукати її на польських. Там пошук увінчається більшим успіхом.

Марія ЛЯХ

 

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>