МІЛЬЯРДИ В ЯМИ: ЧОМУ УКРАЇНСЬКІ ДОРОГИ СТАЮТЬ ТРАСАМИ СМЕРТІ

ДорогиЧиновники звинувачують кліматичні умови У знищенні доріг в Україні

В Україні стрімко зростає кількість ДТП на дорогах. В аваріях щорічно гинуть і травмуються тисячі людей, в тому числі і діти. Одними з найпоширеніших причин ДТП в Нацполіціі називають незадовільний стан доріг і порушення водіями швидкісного режиму. Як змінити ситуацію на краще і чи потрібні на українських дорогах додаткові обмеження, коли самих доріг практично немає, розбирався «Апостроф».

Законодавче «гальмо»

За даними управління безпеки дорожнього руху Нацполіціі України, в минулому році в країні відбулося понад 154 тис. ДТП або 422 аварії на добу. Тобто кожну годину в Україні трапляється близько 17 аварій. Якщо порівнювати з 2015 роком, то показники ава-рійності на дорогах протягом минулого року зросли на 11,6%. У процентному співвідношенні антилідером по зростанню ДТП в 2016 році стала Луганська область. Тут за рік кількість аварій на дорогах зросла на 40%, а в реальному обчисленні «першість» утримує столиця – 43 тисячі ДТП за рік.

Також в країні зросла і кількість ДТП з постраждалими. Так, якщо в 2015 році за рік на дорогах України постраждало 25 тисяч 493 людини, то в минулому році вже 25 тисяч 547 осіб, з них 3 тисячі загинули. Крім того, аварії продовжують забирати і дитячі життя. У 2016 році в ДТП, які були вчинені за участю дітей, загинуло 172 дитини і ще 3,8 тисячі були травмовані.

Свій варіант поліпшення статистики, за якою стоять реальні життя людей, запропонували парламентарії. У Раді ще з червня минулого року порошиться законопроект №4275, який передбачає зниження максимально допустимого перевищення швидкості, після якого настає адміністративна відповідальність. Нагадаємо, що зараз в межах населених пунктів автомобілістам дозволяється рухатися не швидше 60 кілометрів на годину. Перевищити безкарно цей швидкісний ліміт можна лише на 20 кілометрів за годину, якщо більше – штраф. Депутати пропонують стягувати штрафи вже після перевищення ліміту всього на 5 кілометрів за годину в місті і на 10 кілометрів за годину за межами населеного пункту. Передбачається, що таким чином кількість аварій на дорогах значно скоротиться, адже, наприклад, за минулий рік перевищення безпечної швидкості руху стало причиною 4 тисяч 667 ДТП, в яких загинув 821 чоловік і більше 6 тисяч отримали травми.

Переходи через нуль

А ось з «отриманням» якісних доріг в Україні традиційна проблема, яка переходить з року в рік і особливо проявляється в період весняного потепління, коли сходить сніг та з’являються всі ями на асфальті. Навіть в «Укравтодорі» днями визнали, що після зими 2017 року стан українських доріг найгірший за останні кілька років, а 95% доріг просто не відповідають нормативним вимогам. «Одним з найголовніших ворогів доріг є переходи через нуль градусів, — виправдовується керівник Державного агентства автомобільних доріг Славомир Новак. — В Україні протягом зимового періоду зафіксовано 53 переходи через нуль градусів. В Україні, Польщі, Білорусії особливості клімату сильно руйнують дороги» .

Правда, стан доріг в Польщі значно перевершує українські, а клімат схожий. Можливо, біда українських доріг не тільки в «переходах через нуль» і щось підправляти потрібно зовсім не в консерваторії? Звичайно, коштів на будівництво доріг в сусідній країні виділяється набагато більше, але справа ще і в тому, що польські дорожники не кладуть асфальт, наприклад, прямо в калюжі. Про проблему якості ремонтних робіт, природно, знають в Мінінфра-структури, але ефективно проконтролювати ситуацію не можуть. Щоб вирішити питання з бездарним ремонтом, в уряді вирішили залучити фахівців міжнародної федерації інженерів-консультантів FIDIC.

Мільярди в ями

«Укравтодор» обслуговує 169 тисяч кілометрів українських доріг. Ще за 250 тисяч кілометрів доріг в містах і населених пунктах відповідають органи місцевої влади. На 2017 рік бюджет «Укравтодору» становив 16,8 мільярда гривень. В українських реаліях на тлі військового конфлікту і економічної кризи здається, що це чимала сума, але 7 мільярдів гривень з цих грошей піде на виплату кредитів, а ще мільярд на обслуговування боргів минулих років. На розвиток і будівництво доріг фактично залишається 8,8 мільярда гривень, але 2 мільярди з них доведеться витратити зовсім не на розвиток, а на ямковий ремонт. А ям після зими накопичилося на 12,2 мільйона квадратних метрів і протягом весни їх площа буде тільки збільшуватися. В автодорі констатують, що опинилися перед вибором: або відремонтувати повноцінно 400 кілометрів доріг, або залатати 30 тисяч кілометрів і забезпечити по них хоч якийсь проїзд автомобілів. Апетити профільного міністерства, природно, зовсім інші. За оцінками міністра інфраструктури Володимира Омеляна, Україні потрібно витратити протягом 5 років 250 мільярдів гривень, щоб повністю відновити мережу автодоріг.

Але капітально відремонтувати дорожній фонд в уряді все ж пообіцяли. Планують відновити близько 2 тисяч кілометрів полотна і навіть 80 мостів. За словами Володимира Омеляна, це оптимістичний сценарій, який буде реалізований за умови безперебійного фінансування.

Безперервне надходження коштів повинен забезпечити Державний дорожній фонд, за створення якого проголосували в Раді в листопаді минулого року. Передбачається, що фонд буде наповнюватися за рахунок акцизів на паливо і мита на автомобілі. Всі гроші з фонду направлять на ремонт доріг, і витрачати їх на інші потреби заборонено.

Дорожній спецфонд запрацює лише з 1 січня наступного року, а українські дороги потребують капітального ремонту вже сьогодні. У Мінінфраструктури зазначили, що розглядають можливість бу-дівництва бетонних доріг.

А поки фінансування здійснюється за залишковим принципом, українські дороги поступово перетворюються в напрямки, на яких з кожним днем гине все більше людей.

Артур ГОР

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>